Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Coromaldi Umberto *

COROMALDI UMBERTO
Roma 1870 - 1948
Fu iscritto dal patrigno, l'acquerellista F. Indoni, all'Accademia di Belle Arti di Roma, dove seguì i corsi di F. Prosperi. Iniziò a esporre ritratti e soggetti di genere presso la Società Amatori e Cultori delle Belle Arti (1893, Racconto allegro). Nel 1894, con il Ritorno dei Naufraghi, vinse il pensionato artistico che gli consentì di compiere alcuni viaggi di studio. Il successivo avvicinamento ad A. Mancini lo indusse a rafforzare la propria tavolozza (Camicie rosse, 1898, Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna), cimentandosi nel paesaggio, nella pittura di interni, ma soprattutto in animate composizioni di vita popolare, come la Scena campestre o II pecoraio, esposti a Roma nel 1901. Dipinse anche ad acquerello e a tempera, non discostandosi mai da una pittura di impronta verista (Vanitosa, esposto a Roma nel 1903, Roma, Galleria Nazionale d'Arte Moderna). Dal 1903 espose alle biennali veneziane e nello stesso anno entrò nella Società degli Acquarellisti romani; nel 1904 fu tra i fondatori del gruppo dei “XXV della Campagna Romana”, con il soprannome di “cefalo”. Nel 1909 ottenne la cattedra di figura all’Accademia e nel 1911 decorò il Padiglione della Pesca per l'Esposizione Internazionale di Roma.
You are here: Home Dictionary of artists Coromaldi Umberto *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.