Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Conconi Mauro *

CONCONI MAURO
Milano 1815 - 1860
Iscrittosi a Brera nel 1832 ebbe tra gli insegnanti L. Sabatelli e C. Bellosio, del quale fu uno degli allievi prediletti (a testimonianza di questo legame resta il tardo Ritratto del pittore Carlo Bellosio, 1851,Milano, Galleria d’Arte Moderna). Dopo gli studi seguì il maestro in Piemonte dove collaborò fino al 1842 alla decorazione a fresco delle ville reali di Pollenzo e Racconigi. Frattanto, con opere da cavalletto, otteneva diversi premi ai concorsi accademici (Venezia 1840, Bologna 1841) e alle mostre di Brera (1842, La condanna di Parisina; 1844, Rinaldo e Armida, Milano, Galleria d'Arte Moderna): produzione legata soprattutto a temi letterari e mitologici in sintonia con il gusto romantico del tempo o, come Una lagrima ai prodi d'Italia morti nel I848 e 1849, scaturiti dal patriottismo fervente che lo portò a declinare ogni commissione governativa e a rinunciare nel 1851 alla nomina a consigliere dellAccademia di Brera. Nell'intensa attività di frescante fu in particolare apprezzato dalla committenza ecclesiastica per la chiarezza del linguaggio adottato, ritenuto efficace sui fedeli (Parrocchiale di Origgio, 1844; chiese di Malnate, 1845; Uboldo, 1846 e Galliano, 1849; cattedrale di Lodi, 1854; chiesa di Vigevano, 1858). Nel 1857 ottenne la commissione, poi disdetta, per il sipario del teatro alla Scala (bozzetto con Trionfo d'Orfeo, Milano, Galleria d’Arte Moderna).
You are here: Home Dictionary of artists Conconi Mauro *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.