Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Coleman Carlo *

COLEMAN CARLO
Pontfract (Inghilterra) 1808 - Roma 1874
Giunto a Roma da Parigi nel 1831 per studiare l’arte italiana, nel 1832 espose Giovinetta vestita all'usanza greca all'Esposizione della Società Amatori e Cultori. Nel 1835 si stabilì definitivamente nella capitale e l’anno successivo sposò F. Segadori, una modella di Subiaco, da cui ebbe otto figli, tra cui i due pittori Enrico e Francesco. A partire da questi anni dipinse paesaggi della campagna romana e vedute di Roma, inaugurando un genere che avrà larga diffusione negli ultimi anni del secolo. Dal 1839 al 1869 partecipò a diverse mostre della Royal Academy di Londra (1848, Contadini italiani con bufali; 1859, Il Foro) e a quelle della Società romana degli Amatori e Cultori (1856, tre Vedute della Campagna Romana). Nel 1850 raccolse in un volume la serie di cinquantatre acqueforti, incise tra il 1848 e il 1850, legate ai soggetti trattati anche in pittura. Certamente in contatto con N. Costa fin dagli anni '50, fu considerato come uno dei precursori della Scuola della Campagna Romana.
You are here: Home Dictionary of artists Coleman Carlo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.