Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Cingolani Giovanni*

CINGOLANI GIOVANNI
Montecassiano (Macerata) 1859 - Santa Fe (Argentina) 1932
Compiuti i primi studi sotto la guida del conterraneo A. Jachini, si perfezionò all'Accademia di Perugia con G. Moretti e V. Baldini, apprendendo anche l'arte del restauro. Trasferitosi a Roma dopo il 1880, svolse un’intensa attività in Vaticano, sia come ritrattista sia come restauratore. Intorno al 1890 iniziò una delle sue opere di maggior impegno che presentò, insieme a un San Lorenzo, all'Esposizione Marchigiana di Macerata del 1905: il Torquato Tasso che presenta la Gerusalemme Liberata all'Accademia dei Catenati (Macerata, Palazzo della Prefettura), legato agli esempi romani della pittura di ricostruzione storica. Lasciò diverse opere a Macerata (Ritratti, in Villa Pampinoni) e a Montecassiano (Autoritratto, Salone del Priorato; affreschi nella cappella Ferri, Cimitero) e a Pollenza (affreschi nella chiesa di San Biagio). Nel 1909 Cingolani si trasferì in Argentina dove diresse una scuola d'arte.
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