Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Chiesa Pietro *

CHIESA PIETRO
Sagno (Svizzera) 1874 - Soregno (Svizzera) 1959
Appartenente a una famiglia di artisti ticinesi, dal 1891 al 1895 si formò a Milano all'Accademia di Brera seguendovi i corsi di G. Mentessi, cui affiancò la frequentazione dello studio di A. Feragutti Visconti. Dal 1894 comparve alle esposizioni milanesi (1895, Alta quies, Ritratto) con opere di impronta divisionista e nel 1897 espose alla Triennale L'abbruttito, premiato poi al-l’Esposizione Internazionale di Parigi del 1900. Nel 1901 presentò alla Biennale di Venezia il trittico Primavera segnato da una vena di ispirazione simbolista che si aprì in seguito a temi propri del socialismo umanitario (Sobborghi milanesi, esposto alla Biennale veneziana del 1905; La sosta del vagabondo, esposto alla Biennale veneziana del 1907). Alle mostre inviò anche diverse tavole per illustrazioni (L'Annunciazione, esposta alla Biennale di Venezia nel 1912, Roma, Galleria Nazionale d'Arte Moderna). Negli anni '30 l'artista, che nel 1917 era ritornato in Svizzera, partecipò del rinnovato interesse per la pittura monumentale e realizzò in modi ormai inclini alla semplificazione delle forme alcuni pannelli per la chiesa di Riva San Vitale e la composizione allegorica de L'emigrante nella stazione di Chiasso.
You are here: Home Dictionary of artists Chiesa Pietro *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.