Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Cercone Ettore *

CERCONE ETTORE
Messina 1850 - Piana di Sorrento (Napoli) 1896
Arruolatosi giovanissimo partecipò nel 1866 alla battaglia di Lissa; restato in servizio nella Regia Marina fino al 1888, riportò dai luoghi visitati (India, Giappone, Australia, Antille) esemplari di flora e fauna per le ricerche della Stazione Zoologica di Napoli. I motivi di ispirazione di quelle esperienze trovarono forma, in modi vicini all’orientalismo di D. Morelli e a quello di M. De Gregorio, in una consistente attività pittorica avviata intorno al 1880 (Figure di arabi, nove tavolette, 1880, Napoli, Galleria dell’Accademia). Con i soggetti orientali, in gran parte rielaborati in studio, comparve alle promotrici napoletane fino agli anni Novanta (1879, Nel patio, 1883, Il Nilo e Alle Piramidi; 1886, Impressioni di viaggio; 1892, La danza del ventre). Trattò anche la pittura di storia risorgimentale, con un verismo di maniera come nella grande tela L'ammiraglio Caracciolo domanda cristiana sepoltura (esposto a Napoli nel 1888, Napoli, Museo di San Martino; bozzetto a Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna) e i soggetti religiosi, dove si mantenne legato a modi morelliani (Madonna, 1890, Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna; Assunta, esposto a Genova nel 1891). Nei quadri di figura e nei ritratti si accostò al gusto decorativo e disimpegnato di fine secolo (Ritratto di Adele Milani, 1886, coll. privata).
You are here: Home Dictionary of artists Cercone Ettore *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.