Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Cenni Quinto *

CENNI QUINTO
Imola (Bologna) 1845 - Cornate (Milano) 1917
Dopo i primi studi a Imola fu all’Accademia di Belle Arti di Bologna allievo di N. Angiolini, A. Muzzi e F. Ratti dal 1862 al 1867. In quell’anno si trasferì a Milano, frequentando all'Accademia di Brera i corsi di xilografia. Svolse prevalentemente attività di illustratore di soggetti militari e tra il 1867 e il 1917 eseguì numerosi acquerelli di disinvolti e vivi figurini in uniformi militari italiane e straniere. Sugli stessi temi Cenni eseguì anche opere di maggior impegno che comparvero alle mostre milanesi (1872, Combattimento in piazza Vendôme a Parigi tra Versagliesi e Comunardi; 1881, Battaglia di San Martino) e studi di paesaggio al-l'acquerello, oggi in coll. privata. Nel 1887 fondò L’lllustrazione Militare Italiana alla quale collaborò in seguito anche il figlio Italo (Milano 1874-1956). Questi, allievo di L. Pogliaghi e V. Bignami all'Accademia di Brera, si dedicò inizialmente alla pittura di soggetto sacro (affreschi delle chiese di Crodo, Novara e Codero, Varese), passando poi ai soggetti storici (Napoleone durante la battaglia di Russia) e militari (Cavalleggero di Piacenza, esposto a Genova nel 1896; L'abbeverata in marcia, esposto a Milano nel 1898).
You are here: Home Dictionary of artists Cenni Quinto *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.