Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Castellaneta Enrico *

CASTELLANETA ENRICO
Gioia del Colle (Bari) 1862 - Bari 1953
Iniziò gli studi ad Altamura, presso la scuola tecnica e seguendo i corsi di disegno di F. Lorusso. Dopo aver frequentato gli istituti tecnici di Napoli e di Bari, si iscrisse all’istituto di Belle Arti di Napoli, esordendo alla Promotrice del 1891 con un Interno, In chiesa e due studi a pastello. Diplomatosi nel 1893, fra il 1894 e il 1906 soggiornò a Capri dove fu in contatto con gli artisti italiani e stranieri ivi residenti, attratto in particolare dalla pittura visionaria di K. W. Diefenbach. Il periodo caprese fu intenso di opere, soprattutto paesaggi resi con tecnica di impronta postimpressionista, non esente da stimoli divisionisti. Confortato da committenze di prestigio (M. Gorkij, l’industriale F. A. Krupp), partecipò alle promotrici napoletane (1896, Brindisi, Duetto, Vecchio marinaio), alle Triennali di Milano (1897, Voce di primavera, 1900 Tramonto), alla Mostra Artistica di Bari (1900), alla I Quadriennale di Torino (1902). Il ritorno a Gioia, nel 1906, segnò una svolta nel percorso creativo dell'artista, avviato sempre più decisamente verso la riscoperta del paesaggio pugliese. Impegnato a promuovere il recupero culturale della sua terra, dal 1920 assunse anche la direzione della scuola di disegno di Gioia del Colle.
You are here: Home Dictionary of artists Castellaneta Enrico *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.