Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Capisani Angelo *

CAPISANI ANGELO
Attivo a Torino fra il 1810 ca. e il 1862
Scarne le notizie biografiche sull'artista che, allievo dell’Accademia Albertina, vinse il pensionato romano nel 1833. Nel 1841 ricevette la prima committenza importante da parte della regina Maria Cristina, il Ritratto del Salière Della Torre, per la residenza di Agliè. La stessa sovrana gli commissionò nel 1845, ancora per Agliè, Amedeo VI, duca di Savoia, presenta ad Urbano V il Patriarca di Costantinopoli; del 1848 ca. è il Ritratto di Carlo Alberto (Superga, Basilica). Nei primi anni '60 è documentata la sua presenza alla Promotrice torinese (1860, S. Bernardo di Mentone, la Vergine e Santi; 1861, Il ritorno del contingente; 1862, Il trastullo della fanciullezza).
You are here: Home Dictionary of artists Capisani Angelo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.