Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Canova Giacomo *

CANOVA GIACOMO
Torino 1851 - 1894
Agli esordi l’artista si presentò alla Promotrice di Torino con paesaggi (1873, Una giornata d'ottobre presso Biella) specializzandosi poi nella pittura di prospettive (1874, Atrio della Camera di Commercio di Torino) e di interni di chiese (Regia Cappella della Sacra Sindone, 1877, Torino, Galleria Civica d’Arte Moderna). Alla Promotrice torinese fu presente con assiduità fino al 1892 documentando la sua attività anche con quadri di genere (1878, Un rimedio per tutti i mali), soggetti storici e biblici, sempre ambientati in prospettive scenografiche (1884, Il Faraone che congeda Mosè per l'ultima volta) e motivi tratti da viaggi in Francia (1881, Via del mercato ad Annessy; 1892, In riva alla Senna).
You are here: Home Dictionary of artists Canova Giacomo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.