Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Bozzini Paolo *

BOZZINI PAOLO
Piacenza 1815 - 1892
Allievo fra il 1829 e il 1833 dell’istituto d’Arte F. Gazzola di Piacenza, ebbe per maestro C. Viganoni, del quale terminò il Transito della Vergine (Piacenza, Cattedrale) e di cui realizzò il ritratto (1839, Piacenza, Istituto Gazzola). Inviato a perfezionarsi a Roma, grazie all'appoggio di L. Giulieri, studiò presso V. Ca- muccini, ottenendo un premio all’Accademia di San Luca nel 1840. Dell'alunnato romano resta traccia nel neoclassico San Ludovico (1842, Piacenza, chiesa di Santa Maria di Campagna). Rientrato da Roma nel 1843, risiedette a Torino fino al 1848 per stabilirsi poi definitivamente a Piacenza, dove si dedicò, tra l'altro, ai ritratti in miniatura. Numerosissime le commissioni sacre, la più importante delle quali è il neosecentesco Martirio di Santa Giustina (1861, Piacenza, Cattedrale). Sperimentò con successo anche la pittura di storia (Il conte Arcelli rifiuta di consegnare la rocca di Piacenza al Carmagnola, 1855; Correggio presenta la Madonna di san Girolamo, 1870, entrambe a Piacenza, coll. privata). Decorò alcune sale del Municipio piacentino con episodi di storia risorgimentale (Vittorio Emanuele libera l'Italia, 1859; Garibaldi sbarca a Marsala, 1860).
You are here: Home Dictionary of artists Bozzini Paolo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.