Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Bonatto Minella Carlo *

BONATTO MINELLA CARLO
Frassinetto Canavese (Torino) 1855 - 1878
Di famiglia umile, riuscì con molti sacrifici a frequentare l’Accademia Albertina di Torino, allievo dal 1869 di E. Gamba e di A. Gastaldi che ne intuì le promettenti qualità. La sua attività si colloca nel breve arco di otto anni, precedenti la prematura scomparsa: agli inizi si cimentò con soggetti storici di tradizione accademica (Andrea Vesalio, esposto alla Promotrice di Torino del 1876), per passare ai temi sacri (Deposizione di Cristo, Parrocchiale di Frassinetto), al ritratto e agli studi di figura (Pensierosa, Torino, Galleria Civica d’Arte Moderna). Nelle ultime opere tentò anche l’iconografia orientalista e classicista (Donna ebrea, 1877; Giuditta, 1877; La religione dei trapassati, 1878, Torino, Galleria Civica d'Arte Moderna), cercando una dimensione interiorizzata resa con la scelta di colori sommessi, a esaltare un soffuso sentimento di malin-conia. Tributi alla figura dell’artista vennero offerti all’Esposizione torinese del 1892 e in occasione della retrospettiva veneziana del 1922.
You are here: Home Dictionary of artists Bonatto Minella Carlo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.