Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Bianchini Antonio*

BIANCHINI ANTONIO
Roma 1803 - 1884
Umanista e teologo, nel 1827 fondò, con l’incisore F. Mercuri e G. Cannonieri, la Società Tipografica; tra il 1831 e il 1853 collaborò al Giornale Arcadico, a L'Album e a L'Ape Italiana. Nel 1830 fu ammesso all’Arcadia e dal 1833 al 1853 fu segretario della Società degli Amatori e Cultori di Belle Arti di Roma, mentre nel 1848 pubblicò il “manifesto” del purismo romano: Del purismo nelle Arti, firmato da J. Overbeck, T. Minardi e P. Tenerani. In pittura si allineò a quei principi, sia nel preferire soggetti sacri sia nello stile (ispirato questo a Raffaello “giovane”), come risulta evidente nelle opere che si conservano all’Accademia di San Luca e nella pala della romana SS. Trinità dei Pellegrini. Come restauratore lavorò nella Galleria delle Carte al Vaticano (1850), nella cappella sotterranea di Santa Scolastica a Subiaco (1853-1854) e nella cappella del Corporale nel duomo di Orvieto (1855 e 1860).
You are here: Home Dictionary of artists Bianchini Antonio*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.