Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Bertoli Antonio *

BERTOLI ANTONIO
Attivo a Firenze fra il 1829 e il 1842
Dal 1829 al 1840 fu allievo di G. Bezzuoli all’Accademia di Firenze, dove nel 1832 ottenne il premio per il nudo in disegno. Alle esposizioni accademiche degli anni successivi espose ritratti (fra gli altri quello di N. Bazzanti, 1836). Nel 1837 eseguì per N. Puccini un Ritratto di Niccolò Machiavelli; pure per la Villa Puccini di Scornio a Pistoia, nel 1838, ebbe l'incarico del suo primo quadro di storia: La morte di Francesco Ferrucci capitano dei fiorentini (Pistoia, Museo Civico), tratto da un episodio dell’Assedio di Firenze del Guerrazzi. Nel 1840 espose all Accademia di Firenze un Cristo che caccia i mercanti dal Tempio e, nel 1842, una Vergine.
You are here: Home Dictionary of artists Bertoli Antonio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.