Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Bernati Antonio*

BERNATI ANTONIO
Bassano del Grappa (Vicenza)1792 - Padova 1873
Dopo il tirocinio alla scuola di C. Paroli a Bassano, frequentò l’Accademia di Belle Arti di Venezia nel corso di incisione di G. Cipriani e poi in quelli di ornato e di architettura. Contemporaneamente si esercitava nel paesaggio, soprattutto di marine (Veduta del Porto Ferrajo all'isola d'Elba, presentata all'Esposizione Accademica del 1814). Viaggiò molto all’estero, in Francia e in Svizzera. A una lunga attività didattica svolta fin dal 1815, all’impegno di incisore (fra l’altro collaborò alla Storia della scultura di L. Cicognara, Venezia, 1813- 1818, e realizzò le tavole della prima edizione italiana completa delle opere di J. J. Winckemann) e a quello di architetto affiancò sempre la pratica della pittura. Nei suoi paesaggi (Alle fonti del Brenta, Padova, Museo Civico; Paesaggio e ponte; L'arena di Pola, Bassano, Museo Civico; Marina, Piazza Maggiore a Rovigo, Rovigo, Accademia dei Concordi) si riflettono la perizia analitica dell’incisore, così che il gusto per il colore e la ricerca luministica vengono subordinate a un preciso impianto prospettico.
You are here: Home Dictionary of artists Bernati Antonio*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.