Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Berger Giacomo*

BERGER GIACOMO
Chambery (Francia) 1754 - Napoli 1822
Allievo di L. Pecheux all'Accademia di Torino, nel 1782 fu premiato al concorso dell’Accademia di Parma per II greco Simone dinanzi a Priamo. Completò la sua formazione a Roma; qui, dal 1784, frequentò la scuola di D. Corvi, ma anche l’ambiente dell’Academia di Francia, dove conobbe e poté studiare le opere di J. L. David. Nel 1876 espose a Palazzo Medici Procri morente, La casta Susanna, La moglie di Putifarre, Orfeo che piange Euridice e La morte di Epaminonda, che furono acquistati da Lord Bristol per la sua collezione. Nel 1805 presentò a Milano All’isola di Seriffo viene raccolta l’arca di Danae e Perseo e nel 1808 ottenne la cattedra di pittura di storia all’Accademia di Belle Arti di Napoli: qui la sua presenza contribuì alla svolta neoclassica della cultura artistica napoletana iniziata da J. B. Wicar. Per la committenza murattiana eseguì La Giustizia (Caserta, Palazzo Reale). Con la Restaurazione borbonica fu riconfermato dal 1816 nell’incarico accademico che mantenne fino 1819, e partecipò al riordinamento del Real Museo Borbonico. Tra le opere eseguite a Napoli figura anche La regina Sancia rinuncia al chiostro per la corona di Napoli (Napoli, Palazzo della Prefettura).
You are here: Home Dictionary of artists Berger Giacomo*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.