Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Bensa Francesco *

BENSA FRANCESCO
Attivo a Firenze fra il 1856 e il 1880
Originario di Nizza e talvolta identificato con il francese François Bensa, anch'egli nizzardo e nato nel 1811, fu partecipe, insieme a Giuseppe, Carlo e probabilmente Ernesto, di un atelier familiare, come parrebbero indicare le date e i soggetti delle opere apparse alle esposizioni italiane. Attivo dalla metà del secolo a Firenze, qui Francesco presentava nel 1856 numerosi studi di paesaggio, sia d'invenzione sia dal vero (Studio di massi, Paese composto dal vero, Paese di composizione) e acquerelli in cartelle firmate con Giuseppe Bensa; insieme a lui dovette compiere diversi viaggi documentati dai soggetti dei dipinti presentati alle esposizioni (Veduta dell’Alvernia, 1862; La Tomba di Virgilio a Posillipo, Il Tempio di Vesta a Tivoli, Il lago di Brienz, 1865; Convento di S. Rosalia sul Monte del Pellegrino, 1866). Viene ricordato anche come inventore di una tecnica pittorica: la “pelle cromia”.
You are here: Home Dictionary of artists Bensa Francesco *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.