Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Beltrame Achille *

BELTRAME ACHILLE
Arzignano (Vicenza) 1871 - Milano 1945
Sebbene la sua fama resti legata alla attività di illustratore svolta a partire dal 1898 per la Domenica del Corriere, come pittore comparve regolarmente alle mostre milanesi dell’ultimo decennio del secolo. All’Accademia di Brera, ove fu allievo di G. Bertini, appartiene Fracta virtus, premio Mylius 1890 che già ne rivela il gusto per un realismo narrativo, dotato di efficacia comunicativa. Autore di paesaggi dove prevale l’aspetto pittoresco (Il mercato dei gigli, Milano, Museo di Milano), fu decoratore amato dalla borghesia imprenditoriale lombarda: suoi sono il ciclo medievaleggiante de La caccia con il falcone eseguito nel 1907 nella Villa Magni Rizzoli a Stresa e La danza delle ore sulla volta dello stabilimento Bernocchi di Legnano (1927). Nelle opere di soggetto religioso seppe abilmente recuperare modelli morelliani riletti in chiave illu-strativa (Ego sum flos campi, presentata alla Triennale milanese del 1897; La Madonna degli angeli, 1924, coll. privata).
You are here: Home Dictionary of artists Beltrame Achille *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.