Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Belletti Luigi*

BELLETTI LUIGI
Sarzana (La Spezia) 1809 - 1897
Formatosi all'Accademia Ligustica di Genova, partecipò alla vita culturale del capoluogo ligure, senza però mai lasciare la nativa Sarzana. Nella sua opera, ricordata per il raffinato senso del colore e della composizione, evidente soprattutto nelle tele di grande formato, attuò una scelta romantica più in senso tematico che stilistico. Nel 1834 partecipò all'Esposizione dell'Accademia Ligustica con Papa Nicolò V incorona l'imperatore Federico III nel 1452 (Sarzana, Duomo), opera assai lodata e poi riprodotta con un'incisione nel periodico Magazzino Pittorico Universale. Nella produzione successiva si alternarono ritratti, soggetti sacri (Cristo e il Battista, esposto a Genova nel 1837; Sacra famiglia e La benedizione dei pargoli, esposti a Genova nel 1851) e storici (Colombo nel convento della Rabida, commissionato dalla regina M. Cristina ed esposto a Roma nel 1840; Andrea Doria che riceve dal legato pontificio il titolo di gran capitano della Chiesa, esposto alle promotrici di Genova del 1851 e del 1852). Dal 1849 accademico di merito della Ligustica, fu sicuramente attivo fino al 1874, quando presentò alla Promotrice di Genova una Scena d'alberi.
You are here: Home Dictionary of artists Belletti Luigi*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.