Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Bartolena Giovanni *

BARTOLENA GIOVANNI
Livorno 1866 - 1942
Cresciuto con lo zio Cesare che lo avviò alla pittura, si trasferì ventenne a Firenze per studiare con G. Fattori; esordì all’Esposizione di Torino del 1892, nella sezione Arte Moderna, con due paesaggi della campagna livornese (Strada di collina presso Livorno e Pascolo in Campo al Melo, presso Livorno), mentre fra il 1893 e il 1894 e nel 1896 espose a Firenze altri paesaggi e studi di animali. Dopo il dissesto finanziario della famiglia, nel 1898 tentò la fortuna a Marsiglia, rientrando dopo qualche mese a Firenze. Nel 1915 Bartolena si recò a dipingere, ospite di P. Nomellini, a Fossa dell'Abate, in Versilia, e qualche anno più tardi si stabilì definitivamente presso il fratello Adolfo, a Livorno. Solo nel 1927 Bartolena ottenne i primi riconoscimenti, fra gli altri quello di C. Carrà e l’ammirazione di A. Tosi. La critica apprezzò nelle sue opere, soprattutto i paesaggi e le marine, il recupero del formato ridotto delle tavolette macchiaiole e la rein-terpretazione della “macchia”, che viene spogliata del suo valore tonale e assunta nella pura funzione materica di un linguaggio semplificato, quasi naif.
You are here: Home Dictionary of artists Bartolena Giovanni *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.