Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Avanzi Vittorio *

AVANZI VITTORIO
Verona 1850 - Campofontana (Verona) 1913
Compì i primi studi all'Accademia Cignaroli a Verona; iniziò a esporre nel 1868 alla Società di Belle Arti di Verona e alla Promotrice di Torino. Passò quindi, fra il 1872 e il 1875, a perfezionarsi presso l'Accademia di Monaco di Baviera. Paesaggista, nella lunga attività espositiva fu legato a motivi ricorrenti: le campagne della Baviera (Sulle rive dell'Isaar, 1896, Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna) e quelle del bergamasco o del veronese (Ottobre, 1894, Verona, coll. Cassa di Risparmio), soprattutto nei dintorni di Campofontana dove soggiornò a lungo; numerose anche le marine venete (Marina presso Chioggia, esposto a Milano nel 1878; Laguna di Venezia, esposto a Milano nel 1889) e i paesaggi campani (Orti nei dintorni di Napoli, esposto a Milano nel 1887; Mattino a Posillipo, esposto a Milano nel 1892; Marina a Torre del Greco, Verona, Galleria d'Arte Moderna). Il soggetto agreste è spesso interpretato attraverso i moti dell'animo (Viaggio melanconico, esposto a Torino nel 1884; Triste giorno, esposto a Firenze nel 1885) e l’elemento naturale tende a prevalere sulla figura, in composizioni animate da un sottile sentimentalismo comune al paesaggismo veronese della metà del secolo.
You are here: Home Dictionary of artists Avanzi Vittorio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.