Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Amendola Michele*

AMENDOLA MICHELE
Napoli ? - 1886

L’identità di questo artista napoletano è ricostruibile sulla base delle indicazioni fornite dai cataloghi delle esposizioni di Napoli, Roma, Genova e Milano, che lo dicono attivo fra il 1875 e il 1886, anno della morte.Le prime opere comparsero in pubblico furono scene di genere: La novena e Un primo fratello (esposte a Genova nel 1875), e quel Passa la processione(esposto a Napoli nel 1877) che fu criticato per il taglio inconsueto e fortemente scorciato dal basso. Accanto ai soggetti di genere (Contadinella di Posillipo, esposto a Milano nel 1878, La bambina del bettoliere, esposto a Genova nel 1879), compaiono anche paesaggi (Mergellina e II sole d'ottobre, esposti a Genova nel 1880 e nel 1881; Sole di maggio, esposto a Napoli nel 1883) e studi di figura (Reveuse, mezza figura, esposto a Milano nel 1883; Uomo che prende il sole, 1876, passato di recente sul mercato): opere dove si manifesta l'attenzione dell'artista agli studi sulla luce. Nel 1885 eseguì per L. Alma Tadema copie di affreschi romani nel Museo Nazionale; nel 1886 pre-sentò a Napoli le sue ultime opere, Cicala e Un contadinello.
You are here: Home Dictionary of artists Amendola Michele*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.