Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Alinovi Giuseppe *

ALINOVI GIUSEPPE
Parma 1811 - 1848
Fu tra gli allievi di G. Boccaccio all'Accademia parmense e, dedicatosi presto e quasi esclusivamente alla pittura di paesaggio, cercò in tale genere un linguaggio autonomo. Esordì nel 1837 con una Veduta del Lago di Como; nel 1839 era già entrato in contatto con la corte di Maria Luigia che gli affidò l'esecuzione di un album di vedute, repertorio paesistico delle strade di Parma e Pontremoli. Da quei contatti e dalla sua personale evoluzione nacque un vedutismo terso, sensibile ai toni del clima Biedermeier che si respirava all’Accademia parmense. Ne sono espressione gli acquerelli, soprattutto vedute di castelli del parmense, molti dei quali conservati presso il Museo G. Lombardi di Colorno: La villa ducale di Colorno nel 1835, Il palazzo ducale di Parma, Il giardino della Pilotta (coll. privata), Il castello di Felino (coll. privata). Anche nei dipinti a olio di piccole dimensioni ricorrono, accanto agli scorci della città (Ponte sul Naviglio, Parma, Galleria Nazionale), vedute di borghi (Strada di un villaggio, Parma, Galleria Nazionale) e di castelli (La piazza della Rocca di Fontanellato, Colorno, Museo G. Lombardi): in essi l'artista cercò di liberarsi dalla tradizione del paesaggio neoclassico adottando una stesura calligrafica che, sensibile alle luci naturali, fil-trasse la serena analisi di ogni componente.
You are here: Home Dictionary of artists Alinovi Giuseppe *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.