Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Adam Franz*

ADAM FRANZ
Milano 1815 - Monaco 1886
La sua attività in Italia fu legata a quella del padre Allbrecht che, già al servizio di Eugenio Beauharnais, durante i moti del ’48 volle dimostrare la sua fedeltà all’Austria tornando a Milano con i figli Eugene e Franz, e offrendo i suoi servigi al Radetzky. Ai pittori fu consentito di trarre una serie di studi sui luoghi dei combattimenti ei due fratelli seguirono la campagna del Veneto riportando spunti d utilizzare in seguito per dipinti e litografie: ne facevano parte i due acquerelli di Eugene (Vienna, Heeresgeschichtliches Museum) che rappresentano il medesimo osservatorio dell’armata austriaca sulla torre di Mestre, ripreso nel quadro di Franz, Haynau di fronte a Venezia (1849-1855, Vienna, Bundesmobilienverwaltung), nel quale sono riconoscibili tutti i personaggi dello Stato Maggiore; un genere di pittura attenta alla definzione dei luoghi e dei personaggi, ma priva di ogni coinvolgimento narrativo. Eugene rimase a Milano solo per poco tempo e nel 1853 partecipò all’Esposizione di Belle Arti con una serie di cinque Ritratti di cavalli. Franz nel 1867 fu nominato membro dell’Accademia di Monaco e partecipò alla campagna prussiana del 1870 continuando l’attività di pittore di battaglie e di personaggi della corte austriaca (La battaglia di Sédan, Il Maresciallo Radetzky al naturale a cavallo).
You are here: Home Dictionary of artists Adam Franz*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.