Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Abate Alessandro*

ABATE ALESSANDRO
Catania 1867 - 1953
Allievo di A. Gandolfo, esordì nel 1890 a Catania con un dipinto di tema sociale, I cantastorie (Catania, castello Ursino). Nel 1891 seguì il corso di pittura di storia di V. Marinelli all'Accademia di Napoli; dal 1893 proseguì gli studi a Roma dove nel 1894 espose Dolore e miseria (Catania, castello Ursino). Negli anni seguenti si dedicò anche al ritratto e alla pittura di genere ( I senza tetto, esposto nel 1897; Autoritratto, Porta dell'Ara Coeli in Roma, Odalisca, esposti nel 1900; Alleluja e Eppur si muove, esposti nel 1901). Tornato a Catania, nel 1907 presentò all'Esposizione Nazionale Agricola 22 dipinti e partecipò alla decorazione del padiglione espositivo in forme che, pur non allontanandosi dalla tradizione del Realismo meridionale, si aprivano a temi simbolisti e ornati liberty. Forme che si ritrovano anche nelle decorazioni del teatro Minimo, della Casa Zappalà Asmundo (1910), del Palazzo Ferrarotto e del Palazzo Monaco (1919 ca.). Fra i paesaggi di questi anni va ricordato Impressioni etnee (1932, Roma, Palazzo del Quirinale), e fra i ritratti quelli di Antonino di Sangiuliano (1911) e del Cardinale Francica Nava (1928, Catania, Seminario), e l’ultimo Autoritratto (1949, Firenze, Uffizi).
You are here: Home Dictionary of artists Abate Alessandro*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.